T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İSTANBUL / AVCILAR - Avcılar Rehberlik ve Araştırma Merkezi

REHBER ÖĞRETMENİN PRESTİJİNİ ARTTIRAN HUSUSLAR

 

 

 

İlçemizde görev yapan rehber öğretmenler olarak 27.04.2015 tarihinden 25.05.2015 tarihleri arasında sizlerle yapılan çalışmalarda, konuşulan ve yapılan çalışmalara ilave olarak mesleğimizin saygınlığı için aşağıdaki ilkelerin benimsenmesi, mesleğimize katkısı olacağı kanaatindeyim;

1-      Her şeyden önce rehber öğretmenin oturup kalkmasına, kılık kıyafetine dikkat etmesi, olgun – sevecen davranması ve argo ifadeler kullanmaması gerekir.

2-      Rehber öğretmenin teknolojiyle (bilgisayar… vs) barışık olması kendisi için önemli bir parametredir. Powerpointle basit bir sunuyu dahi hazırlamakta zorlanan bir rehber öğretmenin, günümüz şartlarında “yaya” kaldığını söylemeye gerek var mı?

3-      Dışa dönük ve sosyal bir kişiliğe sahip olmak ta bir rehber öğretmen için artı değerdir. Bu tarz öğretmenlerin, öğrenciler üzerinde daha etkili olduğunu ve çevresiyle daha kolay etkileşime geçtiğini biliyoruz. İçe dönük ve “sessiz” rehber öğretmenlerin ise etki alanının daha sınırlı olduğunu söyleyebiliriz.

4-      Liselerde çalışan rehber öğretmenlerin YGS ve LYS konusunda, ilköğretimde çalışan öğretmenlerin de TEOG hakkında bilgi sahibi olması ve bu anlamda öğrenciler nazarında “uzman” olarak algılanmaları onlara büyük prestij katar. Bu tarz sınavların bir realite olduğu günümüz şartlarında, bir rehber öğretmenin “bu sınavlar konusunda bilgi sahibi değilim” demesi öğrenciler tarafından yadırganacaktır.

5-      Rehber öğretmenin, rehberlik servisini takdim ediş şekli çok önemlidir. Rehberlik servisleri sadece problemleri olan öğrencilerin gittiği bir yer değildir. Bu fonksiyonunun yanı sıra öğrencilerin kişisel gelişimlerine katkı sağlayıp onların ufkunu açacak çalışmalar da yine rehberlik servislerinin amaçlarından birisi olmalıdır. Bu ifadeden hareketle rehber öğretmenin vizyon sahibi olması gerektiğini söyleyebiliriz.

6-      Öğrencilere ve velilere seminerler vermek de çok önemli bir kriterdir. Layıkıyla seminerler verebilmek rehber öğretmenin donanımlı ve kendisine güvenen birisi olduğunu gösterir. Şüphesiz bu durum onun saygınlığını arttıracaktır. Topluluğa hitap etme konusunda “sıkıntısı” olan rehber öğretmenin bu anlamda kendisiyle mücadele etmesi ve bu sorununu halletmesi çok önemlidir. Özellikle yeni mezun olan bir rehber öğretmenin bu konuda bir çekincesi varsa bu sorunun çözümü için mutlaka gayret etmesi gerekir. Yine rehber öğretmenin öğrencilere yönelik değişik test ve envanterler uygulaması da çok önemlidir.

7-      Rehber öğretmenin, okuldaki öğrencileri “ismen” tanıması ve yeri geldiğinde onlara ismiyle hitap etmesi öğrencilerin çok hoşuna gidecektir. Kalabalık okullar için bu durum çok zor olacaktır ama bu konuda duyarlı olmak çok önemlidir.

8-      Rehber öğretmenin branşına hâkim olması çok önemlidir. Bu bağlamda rehber öğretmenin branşıyla ilgili kitap yayınlaması, internet sitelerinde veya gazetelerde/dergilerde yazılar yazması onun prestijini arttıracaktır.

9-      Bir prensip olarak şunu rahatlıkla söyleyebiliriz ki; rehber öğretmen asla öğrenciyle karşı karşıya gelmemeli ve öğrenciyi azarlayan, fırçalayan pozisyonda olmamalıdır. Bazı rehber öğretmenler, idareci rolüne bürünüp öğrencilere karşı kırıcı davranabiliyor. Mesleki anlamda “intihar” olarak adlandırabileceğimiz bu davranış, rehber öğretmenin öğrencilerin nazarında prestij kaybetmesine hatta “bitmesine” sebep olacaktır.

10-   Öğrencilerin paylaştığı özel sorunları afişe etmemek ve “gizlilik” ilkesine sadık olmak rehber öğretmeninin güvenilirliğine katkı sağlar. İntihar düşüncesi vb yüksek risk taşıyan durumların haricinde, çocukların özel sorunları onların rızası olmadan asla kimseyle paylaşılmamalıdır.

Uzm. Psk. Dan. Vahdettin YAŞAR

AVCILAR RAM MÜDÜRÜ

 

 

 

 

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 25.05.2015 - Güncelleme: 25.05.2015 14:48 - Görüntülenme: 2635
  Beğen | 0  kişi beğendi